|
|
דחוף!! ביזוי ת"ח באתר 'כיפה'
|
מתוך:
כללי
»
כללי
|
פורסם בכ"ד בחשוון התש"ע
|
|
שלום לכבוד הרב שרלו,
ברשות כת"ר''''
השבוע נערך כינוס גדול ורב-רושם לכבוד התורה, לכבוד מו"ר הרה"ג הרב יעקב אריאל שליט"א, רבה של ר"ג ומענקי הדור.
יום למחרת האירוע פורסם באתר 'כיפה' כתבה גדולה במקום המרכזי ביותר באתר תחת הכותרת: 'תפוח אדמה לוהט', ולצד הכותרת - תמונה של הרב אריאל ולוגו חברת תפוגן. מתברר שחברת תפוגן, שמקבלת את תעודת הכשרות שלה מהרב אריאל, נתנה את אחת מהחסויות בכנוס שנערך לכבודו. הכותב נזעק ל"ניגוד עניינים חמור".
כל בר-דעת שמעיין הן בתוך הכתבה והן מברר את העניין לאמיתו - מבין שכמובן אין שום קשר בין הרב אריאל לבין ארגון הכינוס ונותני החסויות בו. אך, מה לעשות, שלא כולם מבררים את הדברים לתומם, ולרבים נקלט המסר שהרב אריאל פעל שלא כדין, חס וחלילה.
אכן, כמה שעות לאחר פירסום הכתבה שלח בתגובה עמי גיאת, מנהל מכון התורה והארץ, תגובה בה הוא מתייחס לדברים ולוקח אחריות מלאה על ארגון הערב: "לדעתינו, אין שום פגם בחסות לאירוע תורני כזה, גם אם יש טעם נפגם האשמה היא כולה עליי ואין כל קשר לכבוד הרב יעקב אריאל שליט"א".
בעקבות פרסום דבריו התחלפה הכותרת באתר מ"תפוח אדמה לוהט" ל"לא ראוי", כנראה מכיוון שהבינו מנהלי האתר שאין בידם ידיעה כ"כ לוהטת. אך עדיין נשארה תמונתו של רבינו לצד הכיתוב "לא ראוי". המסר שנקלט אצל הקוראים מכך - ברור.
למרות הבהרתו של גיאת (ובכלל מבלי להכנס לשאלה האם הוא נהג נכון או לא כשאפשר לתפוגן לתת חסות לערב - זהו אינו ענייני ואין לי את הכלים להכריע בדבר), האתר לא הבהיר בצורה חד-משמעית שאין שום קשר בין הפרשיה המגוחכת שהם המציאו לבין כ"ק הרב אריאל שליט"א. אלא להיפך, כאמור: הם המשיכו לפרסם את תמונתו, לא פירסמו הבהרה ברורה וכו'... אדרבה, הם פירסמו אף מאמר נוסף שמצדיק את הדבר.
לענ"ד ברור לי שנעשה כאן דבר שאינו ראוי ואינו הגון, הן מבחינה הלכתית והן מבחינה עיתונאית. מפרסם הכתבה, כך נראה, הסתנוור מהצורך שלו לפרסם סקופ חם ולצורך כך התיר לעצמו לנפח כותרות, לפזר לשון הרע, לחלק האשמות, לדלג על כללי האתיקה העיתונאית - והכי גרוע: עבר על ההלכה וביזה תלמיד-חכם. דווקא לאחר כינוס כ"כ מאחד ומרגש בהתכנסות של עשרות תלמידי חכמים, מכל הזרמים, בציבור שלנו - סביב הדמות האדירה הזאת של הרב אריאל. לא ייתכן שאף בתקשורת הציבורית שלנו, כאתר כיפה, הרדיפה העיתונאית תגבר על ההלכה (ובפרט, שאפילו עיתונאית אין כלום בכתבה המגוחכת הזו).
רציתי לשאול את מעלת כת"ר כיצד צריך להיות יחסנו לאתר מעתה? האם יש למנהלו, שנתן גיבוי מלא לפרסום, גדר של מבזה ת"ח עם כל המשתמע מכך? כיצד עלינו לפעול ולחזק את מערכות התקשורת שלנו כך שלפחות הן יפעלו בצורה חיובית וטובה, ע"פ הדרכת תורה?
בברכת התורה,
תודה רבה מראש על המענה.
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
אני תמכתי מאוד בפרסום העניין והתנגדתי מאוד לכותרת.
תמכתי בפרסום העניין כי הדבר חמור מבחינה אתית. תגובת עמי גיאת מחריפה את הבעיה ולא עושה אותה יותר קלה. זו אחריותו של מנהל האתר לפרסם דברים כאלה, שכן העיתונות משמשת היום אחד הכלים להתמודדות עם נושאים אתיים שונים.
התנגדתי מאוד לכותרת, כי אכן היא נראתה למי שאינו בקיא בנושא כאשמה של הרב אריאל הי"ו דבר שהוא לא צודק, ולא זו בלבד אלא שזה לא סיכום נכון של האירוע. יעצתי לו לשנות, ולכתוב כותרת על גודל האירוע, וכותרת משנה שהיו ליקויים בנושא החסות.
אני מצטער שכך היה.
ממנהל האתר הבנתי שהוא ראה בפרסום כתבה זו שליחות, להפוך את המחנה שלנו לטהור יותר, ולא ללכת בדרכים של תנועות אחרות שכל הנושא האתי זר להם לחלוטין.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
דחוף!! ביזוי ת''ח באתר 'כיפה'
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
הרב לא התיחס למכון התורה והארץ
- לביא, 12/11/2009
מה צריך להיות יחסנו כלפם אחרי שהכשילו את מו``ר בדבר.
האם העובד שהעדיפו לקחת חסות מגוף שידעו שהוא בעייתי בהקשר הזה לא צריכה להדאיג אותנו להבא?
|
אני מקווה שהדבר נעשה בטעות, ושהם למדו את הלקח
|
|
השאלות שלא נענו
- לוי, 12/11/2009
הרב לא ממש התייחס בתשובתו לשאלות שהציג השואל: כיצד צריך להיות יחסנו לאתר מעתה? האם יש למנהלו, שנתן גיבוי מלא לפרסום, גדר של מבזה ת``ח עם כל המשתמע מכך? כיצד עלינו לפעול ולחזק את מערכות התקשורת שלנו כך שלפחות הן יפעלו בצורה חיובית וטובה, ע``פ הדרכת תורה?
נשמח לקבל תשובה מהרב לשאלות הללו.
|
אינני חושב שיש דרך אחת להתייחס לנושא צריך לחזק חיובי.
לאמור: ככל שאנחנו נרבה במציאת הדרך של ביקורת עצמית ונקיות בד בבד עם שמירת כבוד תלמיד חכם וכבוד התורה וכבוד האמת - כך ינהגו כולם.
על כן, לדוגמה במקרה הזה - במקום לפעול בכוח נגד ``כיפה`` היה טוב יותר אם כשפורסם בדרך שפורםם היו מתקשרים לעורך ומדברים איתו גם על הצורך לבקר וגם על הצורך להיזהר. מה שנעשה לאור התגובות השונות הוא התעלמות מוחלטת של כל צד מעמדות הצד השני, ומהחשיבות שכל צד מייצג, ועל כן בסופו של דבר יצא משהו לא טוב
|
|
|
|
|
|
|