|
|
מעמד ערבי ישראלי בפרט ומעמד ערביי ישראל בכלל
|
|
לכבוד הרב רוזן שלום
אבקש תשובה מפורטת ככל האפשר או הפניה למקורות:
א. מהו המעמד כיום של ערביי ישראל? האם יש חילוק הלכתי מעשי בין ערבי פרטי לערבים ככלל?
ב. דין לא תחונם בימינו? מהו ומה השלכותיו המעשיות?
ג. האם מותר לתת עבודה לערבי ישראלי?
ד. האם מותר להשכיר דירה בארץ ישראל?
|
התשובה:
|
|
א. תוכל למוא מאמרים אחדים בכרכי תחומין שמכון 'צומת' מוציא לאור, ודרכם להגיעלמקורות נוספים שצויינו בהם.
ב. אצין למשל: הרבנים הרצוג ווורהפטיג בכרך ב. הרב אריאל בכרך ג. מאמר שלי בכרך ד. ועוד.
ג. שאלתך 'מה המעמד?' איננה מוגדרת. ככלל אין ענין להוציא ממדינה יהודית נכרים ולטהרה מזרים (ראה מאמרי בתחומין שם). מאידך, אם הם עוינים זו שאלה אחרת.
ד. ביחס לערבים - הלכתית לא מגדירים אותם כעובדי עבודה זרה, וזה מיקל על היחס אליהם, כולל לענין 'לא תחנם'.
ה. 'עניי ישראל קודמין', ומאידך המדינה צריכה לדאוג גם לערביי ישראל במושגי רווחה וסעד, שכן 'מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום'.
ו. המציאות הממלכתית לא מאפשרת אפלייה, משום איבה ומשום דרכי שלום וכד'.
ז. כל זה כאשר הם נאמנים. כיום, לצערנו, הקולקטיב של ערביי ישראל מגלה עוינות, ויותר מזה. המנהיגות שלהם כולה נגועה בלוחמנות כנגדנו. במצב ענינים זה דעתי כי יש לראות בערביי ישראל גורם עוין , ולהצר במדה מסוימת את צעדיו (הכלכליים, חופש תנועה וכד').
ח. כל הצעדים הללו חייבים להיות ממלכתיים ואסור בשום אופן שיתבצעו בידי יחידים.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מעמד ערבי ישראלי בפרט ומעמד ערביי ישראל בכלל
|
|
|
|
|
|
|
|
|