יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » היחס לפליטים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

היחס לפליטים

מתוך: חברה » בין ישראל לעמים, היחס לגוי פורסם בי"ט באב התשס"ט
בעז"ה

שלום רב,
ראיתי את מאמרו של הרב ביחס להצעת החוק לעצירת הפליטים. לאחר זמן ראיתי את המאמר הבא באתר של ישיבת חיפה: http:''''www.orvishua.org.il''heb''1247761178.pdf

אשמח אם הרב יוכל להתייחס לטענות המועלות שם, הן ברמה הלימודית של הלימוד מן הפסוקים (וכן ביחס ל'אין מקרא יוצא מידי פשוטו'), והן ביחס לשתי הטענות שהכותב מעלה בסוף המאמר - ביחס לסיוע קודם שסייעה המדינה ובדבר אי חובתנו להיות המסייעים תמיד, ולהשאיר מלאכה זו לאחרים.

תודה רבה!


התשובה:
שלום וברכה

אינני אוהב להגיב ולהתייחס לדברים של אחרים, אלא לכתוב את שאני מאמין בהם, וכל אחד יוכל לבחון את הדברים האחד מול השני. על כן, אתייחס רק לחלק מההיבטים התורניים של המאמר:
א. לא הבנתי את הקביעה כי אם כתוב" על כן צווך ד' אלוקיך לעשות את יום השבת" ובין העובדה שמדובר במצווה תורנית מוסרית. כל מצווה מוסרית היא מצווה שהיא גם בין אדם למקום, וריבונו של עולם ציווה להיות מוסרי. זה בדיוק מה שכתוב בתורה" למען ינוח עבדך ואמת כמוך". לא הבנתי אפוא היכן החטא – ולהפך, הלוא זה בדיוק מה שכתוב בתורה !
ב. הציווי על "ואתם ידעתם את נפש הגר" הוא אכן על גר הצדק, ומי שמפרש אחרת סוטה מדרכה של התורה שבעל פה. מה שכתבתי בכל המקומות בהם התייחסתי לדברים הוא ביחס לכלל ש"אין מקרא יוצא מידי פשוטו" – פשט הכתוב הוא בוודאי על "גר" במובן של "מתגורר" ולא במובן של גר הצדק, שהלוא אנחנו לא היינו גרי צדק במצרים. כלל ידוע הוא בעולמם של חכמים שאין מקרא יוצא מידי פשוטו, ומכוח זה יש לקבוע את החובה לזכור מה שנעשה לנו כדי שלא נעשה את הדברים לאחרים. אינני מבין כיצד ניתן לומר שהכלל של "אין מקרא יוצא מידי פשוטו" אינו מחייב, בעוד שכל הראשונים כתבו אחרת.
ג. הדברים הכתובים בחלק השני אינם דיונים תורניים, אלא הערכת המציאות. בהחלט אפשר שמדינת ישראל עשתה די לפליטים אלה, ואין היא יכולה לעשות יותר; אפשר שהחובה לפתור את הבעיה אינה מוטלת רק עלינו, אלא על מי שעשו את העוול – כל זה הוא עניין אחר לחלוטין, ואינו מהווה דיון תורני. הדבר נכון גם ביחס להכנסת הקסאמים לדיון, רועי קליין הי"ד ועוד ועוד.
ד. דיון בפני עצמו קשור לשאלת קידוש השם וחילולו במצבים מעין אלה. על כך כתבתי ב http://www.ypt.co.il/show.asp?id=19971 והדברים רלוונטיים גם כאן.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על היחס לפליטים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines