יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » חשוב ביותר !
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חשוב ביותר !

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בי"ז באלול התשס"ב
מקרה אמיתי מאתמול (שבת, פרשת שופטים). בתפילת מנחה, נשבר מפתח מנעול ארון הקודש בתוך המנעול ולא ניתן היה לפתוח את ההיכל כדי להוציא ספר תורה לקרוא בו...
לאחר נסיונות לא מוצלחים של מספר אנשים להוציא את חלק המפח השבור, ושגרמו לויכוחים בקהל המתפללים. קם מהקהל יהודי דתי מאד, שהוא הנגר שהרכיב את ארון ההיכל (ארון מפואר שיוצר בחו"ל בעבודת יד מעץ מיוחד והובא לארץ, וכאמור, הורכב ע"י אותו נגר). והנגר ביקש מברג עם סולם, הביאו לו, והוא טיפס למעלה, פירק ע"י שחרור מספר ברגים - חלק עליון קטן (עליו היה מוטבע "ויבוא מלך הכבוד"), ואז הגיע אל מנגנוני הנעיליה של הדלתות - הוא שיחרר שם מנגנון כלשהו בעזרת המברג, ואז ניתן היה לפתוח את דלתות ההזזה הצידה ולהוציא ספר. עד כאן.
כעת השאלות:
1. האם בכלל היה מותר לעשות את שנעשה ע"י הנגר ?
2. ואם לא היה הנגר עוזר בנושא - מה היו צריכים לעשות, באין ספר תורה לקרוא בו ?
3. האם קיים פתרון חלופי כלשהו לנושא, או: כיצד היה צריך לנהוג במקרה שקרה ?

את תשובתכם - אבקש לקבל לדוא"ל, באופן שאוכל להדפיס ולתת לועד ביהכ"נ, מפני שיש מקום להסביר את שקרה ואם טעו, אז למנוע בעתיד מקרים דומים.

תודה ותודה מאד,
שמואל


התשובה:

http://www.zomet.org.il - אתר מכון צומת
א. אסור היה לפתוח את הארון באמצעות כלי עבודה מקצועיים, כמברג וכד'. זו ממש פעולת 'סותר', והיא אסורה גם בכלי תלוש, ובודאי בארון קודש המחובר לקרקע.
ב. אין היתר לפעולה כזו גם לצורך קריאה בתורה, שכן הקריאה אינה חובה מן התורה. אפילו אם היתה חובה, עדין קיים הכלל ההלכתי אין עשה דוחה לא תעשה ("לא תעשה כל מלאכה" בשבת).
ג. לפרוץ ע"י שבירה זה רק איסור דרבנן, וגם הוא איננו מותר לצורך סתמי. הלכה מפורשת היא כי אם נתנו את העירוב בתוך תיבה ואבד המפתח - הרי זה כאילו אין עירוב (שו"ע או"ח סוף סי' שצד).
ד. אמנם יש אולי מקום לדון שמא מותר היה לשבור ולפרוץ לצורך מצוה דרבים של קריאת התורה, אך גם זה לא פשוט. בכל מקרה, כמדומני שהגבאים לא היו נותנים לפרוץ בשבירה.
ה. היו צריכים לנסות ולהביא ס"ת ממקום אחר או לקרוא מתוך חומש ובשבוע שלאחר מכן לקרוא שתי פרשות.
כל טוב והיה ברכה
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חשוב ביותר !
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines