|
|
חשוב ביותר !
|
|
מקרה אמיתי מאתמול (שבת, פרשת שופטים). בתפילת מנחה, נשבר מפתח מנעול ארון הקודש בתוך המנעול ולא ניתן היה לפתוח את ההיכל כדי להוציא ספר תורה לקרוא בו...
לאחר נסיונות לא מוצלחים של מספר אנשים להוציא את חלק המפח השבור, ושגרמו לויכוחים בקהל המתפללים. קם מהקהל יהודי דתי מאד, שהוא הנגר שהרכיב את ארון ההיכל (ארון מפואר שיוצר בחו"ל בעבודת יד מעץ מיוחד והובא לארץ, וכאמור, הורכב ע"י אותו נגר). והנגר ביקש מברג עם סולם, הביאו לו, והוא טיפס למעלה, פירק ע"י שחרור מספר ברגים - חלק עליון קטן (עליו היה מוטבע "ויבוא מלך הכבוד"), ואז הגיע אל מנגנוני הנעיליה של הדלתות - הוא שיחרר שם מנגנון כלשהו בעזרת המברג, ואז ניתן היה לפתוח את דלתות ההזזה הצידה ולהוציא ספר. עד כאן.
כעת השאלות:
1. האם בכלל היה מותר לעשות את שנעשה ע"י הנגר ?
2. ואם לא היה הנגר עוזר בנושא - מה היו צריכים לעשות, באין ספר תורה לקרוא בו ?
3. האם קיים פתרון חלופי כלשהו לנושא, או: כיצד היה צריך לנהוג במקרה שקרה ?
את תשובתכם - אבקש לקבל לדוא"ל, באופן שאוכל להדפיס ולתת לועד ביהכ"נ, מפני שיש מקום להסביר את שקרה ואם טעו, אז למנוע בעתיד מקרים דומים.
תודה ותודה מאד,
שמואל
|
התשובה:
|
|
א. אסור היה לפתוח את הארון באמצעות כלי עבודה מקצועיים, כמברג וכד'. זו ממש פעולת 'סותר', והיא אסורה גם בכלי תלוש, ובודאי בארון קודש המחובר לקרקע.
ב. אין היתר לפעולה כזו גם לצורך קריאה בתורה, שכן הקריאה אינה חובה מן התורה. אפילו אם היתה חובה, עדין קיים הכלל ההלכתי אין עשה דוחה לא תעשה ("לא תעשה כל מלאכה" בשבת).
ג. לפרוץ ע"י שבירה זה רק איסור דרבנן, וגם הוא איננו מותר לצורך סתמי. הלכה מפורשת היא כי אם נתנו את העירוב בתוך תיבה ואבד המפתח - הרי זה כאילו אין עירוב (שו"ע או"ח סוף סי' שצד).
ד. אמנם יש אולי מקום לדון שמא מותר היה לשבור ולפרוץ לצורך מצוה דרבים של קריאת התורה, אך גם זה לא פשוט. בכל מקרה, כמדומני שהגבאים לא היו נותנים לפרוץ בשבירה.
ה. היו צריכים לנסות ולהביא ס"ת ממקום אחר או לקרוא מתוך חומש ובשבוע שלאחר מכן לקרוא שתי פרשות.
כל טוב והיה ברכה
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
חשוב ביותר !
|
|
|
|
|
|
|
|
|