יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מס` שאלות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מס' שאלות

מתוך: יום יום » ברכות הנהנין, הלכות סעודה פורסם בי' בסיוון התשע"ט
שלום לכבוד הרב שליט"א

1. אני מביא לעבודה כריכים וירקות (מלפפון, גזר). אני מברך "המוציא" על הלחם מברך ברכת המזון, ולאחר מכן מברך בורא פרי האדמה על הגזר והמלפפון, כדי להרויח את ברכת האדמה. האם אני מברך ברכה שאינה צריכה ? (שהרי ברכת המוציא פוטרת את הדברים שטפלים ללחם, ויש לי אפשרות לאכול אותם בתוך הסעודה).
2. מה נחשב בהלכה "אכילת קבע" ? א. שיעור כביצה ? ב. שיעור יותר מכביצה ?
3. קניתי דיסקים צרובים. מה עלי לעשות עם הדיסקים ? כיצד אפשר לתקן את העבירה ?
4. הרב כתב : היין הוא משקה חשוב ולכן יש לו ברכה לעצמו "בורא פרי הגפן", ואינו נטפל לסעודה לכן צריך לברך עליו גם בתוך הסעודה, לעומת שאר המשקים שאין בהם חשיבות והם טפלים לסעודה, לכן לא מברכים עליהם. היין משקה חשוב אין על זה ספק. עדיין לא מובן לי מדוע היין לא נטפל לסעודה ? דרך בני אדם לשתות יין בתוך סעודה עם פת.
5. אדם שרוצה לאכול זיתים, תמרים ולשתות יין, מה יברך קודם ? (מצד אחד הזיתים והתמרים קרובים יותר למילה ארץ בניגוד לגפן, מצד שני ליין יש חשיבות - חכמים תיקנו ברכה מיוחדת על היין)
6. מדוע חכמים תיקנו לברך ברכת נטילת ידים על שיעור כביצה, ולא על שיעור כזית ?

תודה וכל טוב.


התשובה:
א. הברכה לבטלה, כי ברכת המוציא פוטרת כל דבר ששייך לסעודה.
ב. מעט יותר מכביצה ( 55 גרם ) לחם.
ג. אפשר לשלם לבעלים את מחירם, או לשוברם ולא להשתמש בהם.
ד. מפני שהשתנה למעליותא וקבע ברכה לעצמו, אינו נטפל לסעודה ומברכים עליו.
ה. הזית והתמר קודמים ליין. הענין נתון במחלוקת, ודיעבד כמר עבד, כיון שבברכות שברכתם אינה שוה אין דין קדימות כ''כ.
ו. באכילת עראי יש מחלוקת אם חייב בנטילה, ומספק לא מברכים. אבל באכילת קבע לכל הדעות מברכים.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מס' שאלות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
נהנין - שאלה, 13/06/2019
ברשות כבוד הרב שליט``א, בסעיף א, סוף סוף השואל מברך על הירקות לאחר ברכת המזון. אם כן, מדוע בכל פוסקים שהברכה לבטלה ?
ברכות
אילו היה נותר מאליו ללא כונה `להרויח` ברכה, זו היתה ברכה ראויה. אבל כשמתכוון להרויח ברכה הרי זו ברכה שאינה צריכה שדינה כברכה לבטלה.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines