|
|
האם אסור להשתתף בפירמידה שיווקית מבחינה הלכתית?
|
|
האם זה כמו ריבית, מששום שהרווח בא לא מתוך עשייה או פיתוח? האם זו הונאה?
|
התשובה:
|
|
השתתפות בפירמידה כרוכה במספר איסורים:
א. גניבת דעת – איסור הצגת ההשקעה בפירמידה ככדאית למרות שאין היא כזאת, ככל פירמידה בעולם (שו"ע חו"מ רכח ו,ט)
ב. לפני עיוור – המצרף אחרים לפירמידה עובר על לפני עיור כיוון שמכשילם באיסורים וכן משום שמשיאם עצה גרועה שתגרום להפסד ממונם. (ויקרא יט, יד. ובספרא קדושים פרשה ב, יד, בעניין ההכשלה בעצה רעה. איסור זה הובא בספר המצוות לרמב"ם לא תעשה רצט ועוד במקורות רבים).
ג. אינו עוסק ביישובו של עולם, אם אינו עוסק בעבודה אחרת (שולחן ערוך חו"מ שע, ג).
מבחינה ממונית, כיוון שהמצטרף אינו מודע לסיכויו המועטים יכול הוא לבטל את העסקה ולתבוע חזרה את כספו (שו"ע חו"מ רלב,א).
איסורים אלו מתייחסים לכל פרמידה באשר היא. ביחס לאיסור ריבית ואיסורים נוספים אפשריים הדבר תלוי במבנה או בתכנים היחודיים של הפרמידה ויש לדון בכל מקרה לגופו.
חשוב לציין שקיים מבנה עסקי דומה לזה של פרמידה המכונה שר"ש (שיווק רשתי) אשר מתפקד כפרמידה עם מוצר. שר"ש אסור בדיוק כמו פרמידה (אמנם קיים שר"ש לגיטימי מבחינה הלכתית שבו הרשת מתייחסת לשיווק המוצר ולא לחלוקת הרווחים ויש לבדוק בזהירות כל מקרה לגופו).
בשר"ש קיים גם איסור נוסף:
ד. הונאה- כיוון שמוצרי השר"ש אינם נמכרים לפי שווים האמיתי ומכיוון שדמי ההצטרפות לשר"ש אינם מצדיקים את עלותם (שו"ע רכז, ו, שו"ת הרא"ש יג, כ)
(תשובה זו נכתבה על סמך מאמר מקיף על האיסורים הכרוכים בפרמידה ושר"ש. המאמר עתיד לצאת לאור בקרוב בעז"ה בספר משפטי ארץ ג)
בברכה
מכון משפטי ארץ עפרה
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
האם אסור להשתתף בפירמידה שיווקית מבחינה הלכתית?
|
|
|
|
|
|
|
|
|