יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הומוסקסואליות ולסביות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הומוסקסואליות ולסביות

מתוך: כללי » כללי פורסם בכ"ה באב התשס"ב
בס"ד

יתכן ולא זו הכותרת המדוייקת, מאחר ואני הנני אישה, אולם שאלתי מלבד היותה פרטית ואישית לגביי, הינה במקום מסויים כללית עד כדי להכיל את הומוסקסואליות בכלל.

ואולי, ודרך כתיבתי מבולבלת קמעא, למרות שחלפה שנה ויותר, מהימים בהם התוודעתי לעצמי ועדיין כולי שאלות, תהיות ומעגלים לא סגורים, אחד החשובים בהם הוא המעגל האמונתי.

אני משתמשת במונח אמונתי ולא דתי, מאחר ויש שיגידו שאיני יכולה להיות גם דתיה אורתודוכסית, וגם לסבית (למרות שכך אני תופסת את הוויתי).

אני מאמינה.
משתדלת להמשיך ולנהוג באורח חיים דתי (משתדלת, מאחר וישנן מצוות בהם הקפדתי קודם לכן וכעת מקפידה פחות- כמו לשבת במקום לא כשר- למרות ששותה רק שתייה סגורה וכשרה)

רוצה להמשיך ולהיות חלק מן הקהילה הדתית (במיוחד חלק מהקהילה שלי) רוצה לגדל את ילדיי (לכשייולדו) אל הדת.

האם אין לי מקום ביננו החל מהרגע בו גיליתי שהדרך בה הולכים רוב האנשים אינה דרכי?

החל מהרגע בו הבנתי שהרתיעה שלי מלהתחתן היא רתיעה מלהתחתן עם גבר?

שאני רוצה להקים משפחה, רוצה אהבה ורעות ואדם לחלוק איתו את חיי, את חיי כאישה דתייה, אולם אותו אדם הוא אינו איש אלא אישה?

האם לסביות ככלל היא אסורה ואין לה מקום?
האם הרעיון הוא האסור, או שמא עצם המעשה? (והכוונה להקמת משפחה במסגרת של נשים אולם ללא קיום יחסים בין הנשים)

וכאן הכלליות מגיעה ומכלילה את ההומוסקסואלים- למרות שיודעת שיש שוני. האם לנו לא מגיע לאהוב, כשאנחנו יכולים? כשניתנה לנו האפשרות לא רק להיות נאהבים לא לאהוב, רק מאחר ואלוקים בחר שנאהב את המין הלא נכון?

שאלתי זו נשלחה רק לאחר שסקרתי שו"תים בנושא זה באתר, ולאחר שהבנתי שהצרת הנושא לכדי אסור ומותר אינה רלוונטית, מאחר ואין מדובר באקט חד פעמי, או אך ורק באיסור כשלעצמו, זו אינה משיכה גרידא, אלא התחברות ברבדים העמוקים ביותר, אהבה, וצורך בסיסי.

הטיפול בנושא אינו ולא יכול להיות טיפול יחידני (למרות שברגעים אלו הייתי מסתפקת בפתרון אישי בלבד) , על פי הידוע היום מדובר על בסביבות ה- 10% מכלל האוכלוסיה. ולמרות שהנושא עדיין נחשב כטאבו אצלנו, הרי יש חובה קהילתית למצוא איזון בין החובה הדתית לבין מתן האפשרות לאדם להגיע אל אותה שלמות אליה מביאה ההתחברות לאדם אותו הוא אוהב.

מאחר וברי לי כי החברה הדתית אינה מסוגלת במצבה הנוכחי לעשות זאת בכל הקשור בהומוסקסואליות גברית, הייתי מבקשת התייחסות ספציפית לנושא הלסבי, שאינו מפותח כלל וכלל , מאחר ומרבית הלסביות הדתיות, אשר בוחרות באורח חיים לסבי, מתנתקות מן הדת, ואלו הבוחרות להתנכר לרגשותיהן מוצאות עצמן במערכת יחסים הטרוסקסואלית, אשר שנואה עליהן, ומוצאות נחמה בילדיהן בלבד.

ועכשיו כשקוראת את דבריי, מבינה שגם לי אין מושג של ממש מה אני מחפשת בשאלתי זו,
הרי אין זו שאלה הלכתית, ואולי רצון לחזור ולהרגיש את תחושת השייכות, לדעת שתהה בחירתי אשר תהה, לא יגרע מקומי מבין הקהילה, הורי לא יחושו צורך להתנכר לי, או יחושו בושה בבת שחרגה מן הכללים.
אולי.

מקווה למצוא מה שלא חיפשתי


התשובה:
שלום וברכה
קודם התייחסותי לעצם הדברים ולתוכנם אני מבקש לומר כי סגנונם מאוד נוגע. הדברים נשמעים ונקראים כדבר מה אמיתי ולא מתריס, כדבר מה הנובע מתחושות עמוקות ואמיתיות ולא כמלחמה חיצונית שאינה קיומית, ואני מתייחס לדברים כך. על אף העובדה שלא תמצאי בדבריי את כל מה שאת מבקשת למצוא, תמצאי בהם הרבה הבנה למציאות אותה את חווה ומתארת, ומתוך הבנה זו נכתבים הדברים.
נתחיל במישור ההלכתי: אמת הדבר שאין התייחסות מפורשת במישור ההלכתי לשאלת הלסביות. המקומות הספורים שהדבר עולה בהם כבר נכתבו כמה פעמים באתר זה, ונשמעת בהם ביקורת על ההתנהגות המינית הזו, אולם איסור מפורש לא נאמר.
אולם, ההתייחסות התורנית היא התייחסות הטוענת טענה מטא-הלכתית. דברי התורה "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד", היא קביעה מהותית מראשית הבריאה, כבר מסיפור גן עדן, אשר מבססת את המבנה הראוי של הזוגיות על איש ואישה. זהו מבנה הזוכה לגיבוי פיסיולוגי מובהק, שהרי רק בדרך זו אפשר להמשיך את קיום העולם, ומתעלה כתוצאה מדברי התורה אל עניין מהותי בהרבה – איחוד זכר ונקבה.
מכוח ראיה זו, לדוגמה, מבססת הרבנות את רצונה בהקמת משפחות בישראל, גם של אלה שאינם שומרים תורה ומצוות – לכאורה היה נוח לו לא היו נישאים, ואז לא הייתה בעיית ממזרות ועגונות ומסורבות גט, וגם הייתה פחות עוינות כלפי הממסד הרבני. אולם, עמדה זו לא התקבלה, ואנו מעוניינים בראש ובראשונה בהקמת המשפחה – ולאחר מכן מתמודדים עם הבעיות. דוגמה נוספת היא מניעת טבילת בחורות פנויות שהייתה פוטרת את בעיית הנידות לאלה החוטאות בהפרת את קדושת המשפחה ופוגעות בה בדרך חמורה של קשר מיני ללא משפחתיות – גם כאן עמדה זו לא התקבלה.
מכאן, שהמבנה הראוי הוא מבנה המשפחה, והוא המבנה היחיד שההלכה מכירה. הדבר אינו קשור לקשר המיני דווקא, כי אם למבנה בכללותו, וגם אם מוקם מבנה של שתי נשים ללא מגע גופני – הדבר אינו מוכר בהלכה. ברוב מוחלט של הקהילות לא תתקבלנה נשים אלה לקהילה. באחת מקהילות האזור בו אני גר עמדה שאלה של קיום בר מצוה לילד הגדל אצל שתי נשים, ורק הטיעון שאין לפגוע בילד עמד לקהילה זו בבואה לקיים את בר המצוה בבית הכנסת.
ומה עושים עם הרגשות ? עם הבעיות ? עם המשיכה החריגה, שאינה רק משיכה מינית כי אם משיכה מגדרית משמעותית ?
כאן קוראת התורה לאלה שמבנה זה מנוגד לתחושתן לעבוד קשה. לעיתים העובדה היא למשיכה הטרוסקסואלית, והתגברות על הרתיעה; לעיתים מדובר בהדחקה; לעיתים מדובר ב'עקידה' פנימית, כשם שאדם הנמשך לאשתו של השכן נתבע לעשות – אין ספק כי הליכה בדרכה של תורה אינה מתאימה תמיד לתחושה האינטואיטיבית, והיא תובעת לעיתים מהאדם להתנכר לכוחותיו שלו, וללכת בדרכי אברהם אבינו, בעוקדו את אהבתו לבנות על גבי מזבח ד'. הדבר בוודאי אינו פשוט כלל ועיקר, אולם חלק מבשורתה של תורה הוא הכלליות והציבוריות. ההלכה איחדה את התפילות כולם לנוסח קבוע ומנוסח מראש (אם כי לא ביטלה לחלוטין את מקומה של התפילה הפרטית) וקבעה את הדרכים בהן אנו מביאים לידי ביטוי את שמחת יום טוב, למרות השוני בין בני אדם וכדו'. זו אחת הבשורות העיקריות של התורה, שיש בה גם קריאה לכלליות, והיא מהווה אלטרנטיבה לפרטיות הממאירה האוכלת בנו כיום בכל פה.
על כן, הליכה בדרכה של תורה היא הקמת משפחה בדרך הטבעית מיסודו של גן העדן. המחיר שאת מתארת הוא מחיר כואב וקשה, ואיני מבקש בדבריי להמעיט בו ובחומרתו מבחינת תפישתך את חייך. לא כל רצונותינו באים לידי ביטוי בעולם האמונה, וכך אנו עובדים את הקב"ה, בשמחה.
כל טוב ובהצלחה
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הומוסקסואליות ולסביות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines