|
|
פטור חתן משירות קרבי לדעת הרמב"ם
|
|
הרמב"ם כתב, לאחר שפירט את הפטור של אדם שאירש אישה: "במה דברים אמורים, שמחזירים *אנשים אלו* מעורכי המלחמה - במלחמת הרשות" (הלכות מלכים ז, הלכה ד);
אחר-כך כתב "ואלו שאין יוצאין לעורכי המלחמה כל עיקר, ואין מטריחין אותם לשום דבר שבעולם: ... הנושא ארוסתו... עד תום שנה" (שם, הלכה י), ושם לא הבחין בין מלחמת רשות למלחמת מצוה.
לפי זה, לכאורה, אדם שנשא אישה, בשנתו הראשונה, פטור גם ממלחמת מצוה.
האם הדיוק הזה בלשון הרמב"ם הוא נכון?
|
התשובה:
|
|
כן.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
פטור חתן משירות קרבי לדעת הרמב''ם
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
אם הרב יכול להסביר ?את הדיוק?
- תומר, 25/01/2009
הרי לכאורה שם בהלכה ד` כתב מפורשות הרמב``ם``אבל במלחמת מצוה הכל יוצאין ואפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה`` כיצד אם כן יש להבין ברמב``ם שחתן פטור ממלחמת מצווה ? יורנו רבינו
|
רבינו כתב שם, בהלכה א, שחתן שכבר התחתן, להבדיל מחתן שרק התארס. כמו גם בונה בית וחנכו, נטע כרם וחיללו, צריכים לשמוח שנה שלימה אחת, ואינם יוצאים למלמחמה כלל. או בלשון הגמרא, אינם זזים ממקומן.
ושם רבינו לא חילק בין מלחמת מצוה למלחמת רשות.
אולם עיין מאירי, סוטה, מב א, שגם אלה אינם זזים ממקומן במלחמת הרשות, אבל במלחמת מצוה אפילו חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה, דהיינו לאחר נישואין יוצאים.
ולכן הצדק עמך.
|
|
דברים שיש לאומרם
- מאור, 25/01/2009
הרב
הדברים הבאים שאני הולך להגיד אולי ישמעו קשים אבל זו שאלה שהתחבטתי בה לא מעט.
כך שאני מצטער אם מישהו יפגע משאלתי, לא זאת הכוונה אלא רק בירור וליבון העניין.
בוודאי ידוע לרב מקרהו של הבחור אהרון קרוב (שישלח לו הקב``ה רפואה שלימה), אשר יומיים לאחר חתונתו יצא לשדה הקרב בתחושה (כך נאמר ע``י אביו בראיון טלפוני) שהנה הוא מקיים יעוד שעליו גדל והוא הגנה על כלל ישראל. ותמהני הרב ואני אומר זאת בצורה קשה, האין בכך רמיסת התורה על חשבון ``הכלל`` ? הרי גבעו לנו חכמים את הגדרים שבגינן יוצא חייל לקרב ובאלו מקרים הוא פטור כעניין דנן, ולמה זה יוצאת ההחלטה שחובת הכלל יותר עדיפה מאשר ביתו הוא ?
הרב, כואב לי מאוד על הבחור הנ``ל מאוד מאוד אבל לבוא ולהגיד שהוא עשה דבר נכון קשה לי מאוד.
ושאלתי היא באמת מה היה הצעד הנכון לעשות ?
מקווה לתשובה שגם שאר האנשים יוכלו ללמוד ממנה.
אני מודע לשאלה הקשה ואם הרב חושב שבמסגרת האתר אין זה המקום להתייחס אליה, אבין זאת.
|
א. עיין תגובתי למגיב לעיל. ב. גם אם היה פטור, הרי המוסר עצמו למען כלל ישראל אף שמסכן את עצמו, אינו נחשב חלילה למתאבד, אלא לגיבור וקדוש.
|
|
|
|
|
|
|