יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
מצלמות אבטחה בשבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » טעמי הקריאה בתורה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

טעמי הקריאה בתורה

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בז' באלול התשס"ח
שלום לכוב הרב,

אומרים שטעמי המקרא הם המנגינות של הקריאה בתורה הכוללות את התורה נ'ך ומגילות. ומנגינות אלו נמסרו למשה רבנו בהר סיני מפי האלקים והועברו בעל פה מאב לבנו עד היום הזה.

אבל יש לי כמה שאלות על זה:
אז איך לאשכנזים ולכל עדה יש את צורת הקריאה בטעמים שלה, או בקיצור מנגינה שונה?

ואם ה' נתן את זה זה היה צריך להיות מנגינות ממש יפות שיצמררו ויעוררו כל אדם... אבל בפועל לטעמי, צורת הקריאה של כל העדות בכל לא יפה ונשמעת סתמית ועוד הרבה אנשים יסכימו איתי...
אז אולי בעצם פשוט ה' נתן מנגינות שימצאו חן בעיני דור מקבלי התורה בסיני? וזה לאו דווקא איזה מנגינה אלוקית מהעולם העליון.


התשובה:
שאלה נאה המעוררת ציפיות...
טעמי המקרא הינם האופן בו יש לפסק או להטעים את קצב קריאת הפסוק. לטעמים יש משקל רב בפרשנות הכתוב על פי האופן בו הם מחלקים את חלקיו. בהקשר זה יש טעמים הדורשים השהיה גדולה [למשל אתנחתא] בין מילה למילה ויש השהיה קטנה[זקף קטן] ויש דרישה לרצף של קריאה [מרכא]. בתחום זה אין מחלוקת בין העדותה שונות והוא עיקר טעמם של הטעמים. המנגינות השונות, בלא ספק, קשורות לשינויי מקום ותרבות ולסוג של אובדן מסורת [כמו אופן קריאת המילים על פי ניקודן שגן כאן יש הבדלים גדולים בין עדות שונות].
וביחס ליופיין של המנגינות היאות לקשט דברי המלך, אין ספק שיש כאן נימה סובייקטיבית שכן על טעם וריח מי יתווכח? לטעמי ישנן מנגינות נאות מאוד בעשות שונות. חלקן מרטיטות נפש ממש. אך הדבר לא תלוי רק במנגינה אלא גם במנגן, ויש קוראין היודעים לצלוף אל עומק הלב ולכוון את המנגינה שתתאים לתוכן של הקריאה [שהרי בלא ספק הוא העיקר].
שתזכה ונזכה כולנו לשמוע את הנגינה העליונה של השירה העליונה שהיא תורת ה'.
עמית קולא
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על טעמי הקריאה בתורה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines