יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מי יעלה בהר ה`?
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מי יעלה בהר ה'?

פורסם בי"ט באב התשס"ב
תהלים כד: "מי יעלה בהר ה', ומי יקום במקום קדשו?
1. נקי כפיים
2. ובר לבב
3. אשר לא נשא לשווא נפשי
4. ולא נשבע למרמה"
---
האם יש הגדרות מעשיות מדוייקות לתנאים אלה, שצריך לקיים אדם הרוצה לעלות להר ה'?
מה המשמעות של כל אחד ומה ההבדלים ביניהם?


התשובה:
שלום לשואל .

דוד המלך סבא קדישא כתב לנו על מעלות החסיד העולה להר בית השם - יש האומרים לבית המקדש כלשון התרגום , ויש אומרים להר ה' , להתעלות בקדושה ובטהרה .
כדאי לעיין בלקט הפירושים על פרק זה בספר הנפלא ' מקדש מעט ' פירושים על תהילים מגדולי ישראל .
ולא די לעלות חד פעמי אלא מי יקום , ישאר ויתעלה .

מי יעלה ?
נקי כפים - מגזל , מעוון , בעל מדת הנקיות ראה באורך חשיבותה בספר מסילת ישרים .
וכהגדרתו בפרק י - בביאור מדת הנקיות :
" מדת הנקיות היא היות האדם נקי לגמרי מכל מדה רעה ומכל חטא.
לא די ממה שהחטא בו מפורסם וגלוי, אלא גם כן ממה שהלב נפתה בו להורות היתר בדבר, שכאשר נחקור עליו באמת נמצא שלא היה ההיתר ההוא נראה לו, אלא מפני היות הלב עדיין נגוע קצת מן התאוה, כי לא טהר ממנה מכל וכל, על כן תמשכהו להקל לו. אך האדם אשר טהר מזה הנגע לגמרי ונקי מכל רושם רע שמשארת התאוה אחריה, הנה ראייתו תהיה ברורה לגמרי והבחנתו זכה ולא תטהו החמדה לשום דבר, אלא כל מה שהוא חטא, אפילו שיהיה קל שבקלי החטאים, תכירהו שהוא רע ותרחיקהו ממנו.
וכלשון הזה אמרו חכמים על השלמים המטהרים מעשיהם טהרה רבה שלא יהיה בהם אפילו נדנוד דבר רע (סנהדרין כג): נקיי הדעת שבירושלים:"

בר לבב - מי שאינו מדבר דופי - דו - פי , אחד בפה ואחד בלב אלא פיו ולבו שווים .
מי שכוונתו זכה וישרה .
ובספר 'נורא תהלות ' הסביר כך :
נקי כפיים - שלם במדות
בר לבב - שלם בדעות .


הוא אינו נושא לשווא נפשי - אינו מבזבז את כוחותיו אלא משתמש בהם בחריצות לעבודת השם .
ולא נשבע למרמה -
עלה בדעתי לפרש כך :
הגמרא במסכת נדה דף ל: דרשה כך :

" תשבע כל לשון - זה יום הלידה, שנאמר -תהלים כ"ד- נקי כפים ובר לבב אשר לא נשא לשוא נפשו ולא נשבע למרמה, ומה היא השבועה שמשביעין אותו?
- תהי צדיק ואל תהי רשע, ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה - היה בעיניך כרשע. והוי יודע שהקב"ה טהור ומשרתיו טהורים, ונשמה שנתן בך טהורה היא, אם אתה משמרה בטהרה - מוטב, ואם לאו - הריני נוטלה ממך. תנא דבי ר' ישמעאל: משל לכהן שמסר תרומה לעם הארץ, ואמר לו אם אתה משמרה בטהרה - מוטב, ואם לאו - הריני שורפה לפניך "

כלומר נשבע לשווא זה מי שאינו עומד בשבועה שהשביעו אותו בטרם יבוא לעולם .
לכן כתוב נפשו - כנגד נפש הנשבע , אבל אנו קוראים , נפשי , כי הקב'ה אומר לו שהנפש שייכת להשם בלבד.

ואיש זה יקר המעלה ישא ברכה מאת השם - ואתה השואל בכלל הברכה ושלום .


מקורות התשובה:מפרשי התהילים כד
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מי יעלה בהר ה'?
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines